eller ny-anabaptism, typ
Sarondebatten och församlingen som sekt

Sarons utspel om att öppna medlemskapet för homosexuella har lett till en minst sagt intensiv debatt. EFK:s ordförande Stefans Swärd har bloggat, flera uppföljnings-artiklar har funits i Dagen, EFK:s styrelse har kommenterat på ”EFK:s” hemsida, många bloggare har hängt på följt av ytterligare insändare, debattartiklar och artiklar (här, här, här). T.o.m. i Nerikes Allehanda har frågan kommit upp.

 

Diskussionen krånglas till av att vi samtalar om två olika huvudfrågor; synen på församlingsmedlemskap och synen på samkönade äktenskap/partnerskap. I båda frågorna kan man ha ett synsätt som (förenklande) kan beskrivas som stängt eller öppet.  Det finns alltså fyra olika tänkbara positioner i samtalet;

 

1) Öppen syn på partnerskap, öppen syn på församlingsmedlemskap

 

2) Stängd syn på samkönade partnerskap, öppen syn på församlingsmedlemskap

 

3) Öppen syn på partnerskap, stängd syn på församlingsmedlemskap

 

4) Stängd syn på partnerskap, stängd syn på församlingsmedlemskap

 

Alternativ 1, 2 och 4 är kända i debatten och uppfattas av många som en diskussion mellan liberala (1) (Hapax) och konservativa (4) (Swärd + ett antal EFK-pastorer). (2) uppfattas då som en mellanposition, eventuellt förespråkad av Sarons ledarskap. I EFK uppfattas debatten stå mellan (2) och (4).

 

Jag skulle dock vilja slå ett slag för alternativ (3), som förutom att vara det sanna (…), har den extra bonusen att den problematiserar om detta verkligen är en debatt mellan liberalism och konservatism.

 

Med en öppen syn på partnerskap menar jag här att alla samkönade partnerskap inte bör motarbetas. Det finns situationer då det bästa är att bejaka ett samkönat partnerskap/äktenskap. Med en stängd syn på församlingsmedlemskap (som ju är den viktigare frågan av dom två!) menar jag att det bör finnas en tydlig skillnad mellan församlingens medlemmar och icke-medlemmar. Guds församling bör bara döpa människor som vänt om (=baptism), och det är församlingens uppgift att pröva äktheten i människors omvändelse, tex genom en novis-tid. Församlingen bör också vara en fostrande gemenskap enligt Jesus riktlinjer i Matteus 18, vilket innebär att snedsteg och konflikter måste hanteras och i förlängningen kan leda till att man betraktas som en utomstående. Församlingen bör givetvis vara välkomnande, inbjudande och missionerande, men detta är lättare när församlingen är en distinkt gemenskap (inte byggnad eller hierarki) med integritet som vet åtminstone något om vad den är och inte är. Relation är lättare mellan subjekt som är tydliga. Församlingen bör vara en gemenskap av lärlingar som tränar sig i att efterleva alla Jesus befallningar. Detta är förstås en resa och en process, men det är avgörande att eftersträva att dom som tillhör församlingen har påbörjat gudsrikesresan och är på väg i rätt riktning. Om detta efterlevs så gör det församlingen på sikt till en stad på berget, ett ljus i mörkret. Församlingen blir något distinkt i förhållande till andra gemenskaper, en fläkt av något annorlunda. Församlingen som sekt, typ.

 

Detta kanske, förutom öppenheten för vissa samkönade äktenskap, låter som Swärd mfl. Det finns dock en avgörande skillnad. Swärd menar att församlingen som alternativ är något som vi äger i egenskap av baptister och som vi måste hålla fast vid. Homo-frågan blir då en slags symbol-fråga som ska avgöra om vi är klassiskt kristna eller genuina baptister, eller om vi avfaller och anpassas. Men jag menar att församlingen som alternativ är något som frikyrkan redan har förlorat. Tydligast blir detta kanske i vår rikedom som ju Jesus och apostlarna har fördömt på ett sätt som vida överträffar all eventuell kritik mot samkönad sexualitet. Därför kan vi inte komma framåt genom att låtsas hålla fast vid något vi redan har tappat bort. Den smått sjukliga uppståndelsen kring homo-frågan kanske enklast kan förklaras just på detta sätt. Eftersom vi livsstilsmässigt redan anpassats till systemet och blivit som alla andra, så klamrar vi oss fast vid typ det enda som gör oss lite annorlunda. Vi är åtminstone emot ”utlevd homosexualitet”... Homofrågan blir en identitetsmarkör som skiljer konservativa/evangelikala (dvs ”riktiga”) kristna från liberala.

 

Jag tror inte liberalism är en framkomlig väg för frikyrkan, men inte heller konservatism. Vi kan inte hålla fast vid något vi redan har förlorat. Istället behöver vi vakna upp och genom Andens kraft och Guds nåd forma nya gemenskaper som på allvar förmår förvalta det (ana)baptistiska arvet med församlingen som ett attraktivt alternativ till systemet och som en gemenskap av lärlingar. En ny radikal-reformation är vad vi behöver.

Uppdatering: Anton Fagerstedt skriver också bra om detta idag, även Joachim Elsander och denna intressanta nyupptäckt i bloggvärlden. Se också Sarons respons på debatten i Dagen idag. Uppdatering 2 Debatten och bevakningen om medlemskap och gränser fortsätter i Dagen (här, här, här).


Kommentarer:

2010-07-13 05:37 buynflshop Hemsida
 
Originally, the word emblem meant “inlaid ornamental work,” that is Cheap Throwback Jerseys, a symbol of something else – in this case, that of wealth, because of the time and skill required to do it. Badge probably became synonymous with emblem in the 15th century. Decal Wholesale Throwback Jerseys, an abbreviated version of “decalcomania,” a French word that came into use in the early 20th century referred to the English practice of “transfer printing” invented in the 18th century. This process transferred the ink from a design or drawing to the glass or porcelain when it was fired in the kiln Cheap Super Bowl Jerseys.
 
2009-05-12 12:29 Patrick Oelund Hemsida
 
Du skriver ganska bra även om jag inte håller med om allt du skriver. Vad menar du med detta? Med en öppen syn på partnerskap menar jag här att alla samkönade partnerskap inte bör motarbetas. Det finns situationer då det bästa är att bejaka ett samkönat partnerskap/äktenskap. När är det bästa att bejaka ett samkönat äktenskap?
 
2009-04-26 15:24 Tobias Hemsida
 
Om konservativ betyder "klassisk kristen" eller traditionell, är jag nog ganske åt det hållet. Däremot kan konservativ ibland betyda "USA-evangelikal på ett speciellt sätt, ganska höger". Då är jag inte det. Men jag menar att det är bättre att vara premodern än postmodern. Postliberal har enligt min mening alltför mycket liberal kvar i sig, agendan är redan satt. (Nu är vi utanför ämnet, vi kan ju fortsätta maila nån gång :)) /Tobias.
 
2009-04-25 11:32 Jonas Lundström Hemsida
 
Tobias. För egen del tycker jag att konservativa uppfattar mig som liberal medan liberala uppfattar mig som konservativ, vilket kanske är en nog så god indikation på att det finns en tredje väg beyond. Liknande kan nog sägas om tex en sån som Yoder eller post-liberaler/radikal-ortodoxer. Eller så tyder detta bara på att vi är förvirrade och osammanhängande...
 
2009-04-25 06:15 Tobias Hemsida
 
Jonas. Jag tror inte heller på vare sig liberalism eller konservatism, men tror du inte att detta är väldigt svårdefinierat i en öppen debatt? Blir inte egentligen alla med en sluten församlingssyn automatiskt placerade i "konservatism-facket"? Åtminstone tycker jag nog att det blir så inom den svenska diskursen. /Tobias Fritzon.
 
2009-04-24 19:57 janne Hemsida
 
Amen
 
2009-04-24 18:38 Jonas Lundström Hemsida
 
Janne. Jag håller med om allt utom den sista meningen. Jesus är grym, låt oss sprida hans budskap och söka Guds rike allt vad vi kan, genom Andens kraft.
 
2009-04-24 14:18 Janne Hemsida
 
Det hanlar inte om den stängda församlingssynen eller den öppna synen på partnerskap. Utan det handlar om att JESUS har berett en frälsningens väg för oss människor. Han vill att så många som möjligt skall komma till kunskap om hans rike och rättfärdighet. Detta är hans vilja. Och han utrustar den som vill gå ut med evangelium. Många vanliga människor tycker att det bara är "trams" i kyrkorna. Hur många är det som gett sitt liv till JESUS pag "homodebatten" SVARET BLIR NOG INGEN!!!!!
 
2009-04-24 06:05 Jonas Lundström Hemsida
 
Jonas. "Uppenbart" är väl att ta i? Uppenbart för dig, kanske. Som baptist utgår jag inte från den institutionella och/eller "universella" kyrkan utan från församlingen som en konkret församlad gemenskap, vilket jag också anser vara mer bibelnära. Den språkliga distinktinen mellan kyrka och församling finns inte i NT. Men i stort tror jag annars att jag håller med dig, även om jag drar helt andra slutsatser av detta.

Janne. Bara för tydlighetens skull; Vilken del av mitt inlägg var det som var trams - den stängda församlingssynen eller den öppna synen på partnerskap?
 
2009-04-23 18:47 Jonas Hemsida
 
Det som är avgörande är ju vilken kyrkosyn man har, inte [lokal]församlingssyn. Får man inte vara med i kyrkan får man inte heller vara med i lokalförsamlingen. Får man vara med i kyrkan måste man med automatik vara med i lokalförsamlingen. Det blir ju uppenbart med sektförsamlingssynen så erkänner man att församlingen inte är en del av Kristi kyrka utan en kristen intresseförening.
 
2009-04-23 18:11 Janne Hemsida
 
TRAMS är det, att diskutera religösa läror, frälser inte förlorade människor. Lyft fram ett rakt evangelium som bygger på att vi måste bekänna att det är JESUS KRISTUS GUDS ENFÖDDE SON som är HERRE i vårat liv. så sluta att "TRAMSA" vi kan inte och får inte dra ifrån eller lägga till något till det som GUD redan fasttällt i sitt ord...
 
2009-04-23 17:43 Anton Fagerstedt Hemsida
 
Jag menade att JAG skulle länka till dig, men tack för länken.
 
2009-04-23 16:28 hapax Hemsida
 
Skojigt att du så frimodigt pläderar för församlingen som sekt... :) Som folkkyrklig lutheran har jag förstås en annan församlingssyn än du. Men jag tror absolut att det behövs lärjungaskapsfrämjande gemenskaper inom den större församlingen. Och gärna lite anabaptistiska stenar i samfundens skor...
 
2009-04-23 14:59 Henrik Steen Hemsida
 
Ja, det var ju en pedagogisk modell som i sitt generaliserande ändå hjälper till eftertanke (även om jag inte håller med om allt du skriver i bloggposten. När jag nu tänker efter.) Jag hade tänkt skriva mer, men det verkar som att man måste vara beredd på att sätta av ett antal timmar per dag för att debattera i bloggvärlden för allt man vågar tycka och tänka. Så jag har inte tid för att tycka nåt mer offentligt (ang. din förra post om blogg-etikett)
 
2009-04-23 14:01 tomas Hemsida
 
klockrent! jag satt själv och tänkte på skillnaderna i vad det egentligen är folk pratar om. du har satt ord på det. skönt.
 
2009-04-23 13:14 Anton Fagerstedt Hemsida
 
Mycket intressant! Du är som vanligt läsvärd. Har själv skrivit om detta idag, innan jag såg din post. Borde kanske länkat hit också...
 
Skriv en kommentar till detta inlägg.
Namn:
Hemsida:
(Din email address visas inte på publika sidan utan endast för bloggens ägare)
E-mail:

 Generera ny bild
(För att förhinda spam ber vi dig skriva av de siffror och tecken som du ser på bilden till vänster i textfältet bredvid)
Kommentar:
 
Om mig
Man, född -74, irrar runt i fotspåren av en judisk rabbi som levde i Palestina det ...  mer » 

Senaste inläggen
Ny blogg! Någon som lyssnar? Ny epost-adress Slutar blogga! (+uppdatering) katolsk baptism 2, en bikt
« September 2010 »
Sön Mån Tis Ons Tor Fre Lör
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
   
Kategorier
. JESUSBREVEN - Innehåll/direktlänkar Alternativ kyrkohistoria Alternativsamhället Anabaptism Bergspredikan/Jesus instruktioner Blogg- (och andra) tips Böner Det kommande, jordiska gudsriket Djur- och naturetik Ekumenik/separatism Emerging Church Fredsmäklande Fribaptism Gudsbild Inpirationskällor/länkar Kyrka/liturgi contra vardagsgemenskap Ledarskap/anarkism Mammon/enkel livsstil Manifest/appeller Popkultur Revolutionen Sexualitet Torah, Mose och det judiska Vanliga invändningar (svar) x Kontakt/resurser mm Övrigt
Länkar
Rekommenderade bloggar ..Anabaptist Network .Are Karlsen Andreas Andersson Annika Spalde Anton slår an ton Assembling of the Church Barnabasbloggen Fakiren Farlig Frank Viola Greg Boyd Inhabitatio Dei Jesus Manifesto Jord Kingdom Grace Kolportören Kristenunderjord Leaving Münster Lördagstankar Poser or Prophet Reclaim Slowtrack Vanliga radikaler Yada Yada
x Anabaptism Amish Anabaptist Encyclopedia Anabaptist Network Bruderhof - eböcker Christian Peacemaker Teams Church Communities (aka Bruderhof) Hutteriterna Jesus Manifesto Leaving Münster London Mennonite Centre Mennonite Central Committee The Schleitheim Confession

RSS - Nyhetsläsare

för denna blogg
Powered by Bahnhof